Markedsfør deg til bedre miljø

Det virker kanskje rart å tenke at god markedsføring kan redde miljøet, men det kan det faktisk. Det er ikke nødvendigvis en direkte løsning på problemet, og det skal nok mere en god markedsføring på nett til for å redde kloden, men dette kan altså hjelpe et lite stykke på veien. Her er hvordan det fungerer.


Først og fremst handler det om hva du markedsfører for. Si at du ønsker å selge et mer miljøvennlig produkt, eller være en side som tilbyr råd for å leve mer bæredyktig. Da er det viktig at du får besøkende på siden som er interessert i det du selger. Som utbyder er det viktig at du har en målgruppe du markedsfører deg mot, slik at siden din havner i rette hender.

Du ønsker nok at alle i hele verden skal kjøpe og elske ditt produkt, men dersom du markedsfører deg mot alle, ender du ofte opp med å ikke treffe noen. Derfor må du finne en målgruppe du kan rette produktet ditt mot.

Møt målgruppen

Når du har funnet ut av hvem målgruppen er og hvem som ønske rå kjøpe ditt miljøvennlige produkt, er det på tide å komme i gang med markedsføringen. I korte trekk er markedsføring en strategi og et tiltak for å skaffe oppmerksomhet rundt deg, som vil utbryte en interesse eller kjøpekraft hos mottakeren. Du bør starte med å etablere deg på nett. dette gjøres ofte gjennom en nettside og muliges sosiale medier.

Nettsiden bør være oversiktlig, og gjenspeile dine, eller bedriftens verdier, i dette eksemplet er det miljø og bærekraft. Da kan det være lurt å ha noe informasjon rundt dette, kanskje hva situasjonen er i verden i dag og hvordan man kan hjelpe.

Prioriter seo

Deretter er det på tide å tenke på seo. Seo handler om å skaffe seg klikk, lesere og kunder gjennom søkemotorer som Google. Det står helt konkret for søkemotoroptimalisering, og vil hjelpe deg stort. Når du søker på noe på Google, for eksempel miljøvennlige klær, vil du få nærmest uendelig med resultater.

For deg som nettside eier gjelder det å være på toppen av denne listen, fordi de fleste ikke gidder å scrolle langt for å finne det de leter etter. Ved å bruke de rette keywords og ha gode tilbakemeldinger, vil du oppnå organisk seo som er ansett som den beste. Prøv å velg ut noen andre ord som kan passe med flere personer sitt søk.